Omlouvám se, že do toho vstupuji, ale úpravy snímků jsou tak složitá záležitost, že se ji učí i profesionál celý život.
I kdyby jste sehnala opravdu neutrální šedou destičku, nebo opravdu bílý papír, neznamená to, že snímek bude dobře barevně vyvážen. Pod různým úhlem natočení papíru na něj bude dopadat různě barevné světlo(např. z oblohy, nebo odraz od fasády domu ap.) a to způsobí, že barva papíru bude utíkat do různých barevných nádechů. Když pak nafotíte snímek z trochu jiného úhlu než destičku bude vše jiné.
Upravit bílý květ aby byl bílý prakticky není možné, protože ani ve skutečnosti není celý bílý. Na jeden plátek dopadá třeba sluneční světlo a zbarvuje ho do žluta a druhý jehož část je ve stínu utíká do modra, protože je osvětlen modrým světlem oblohy. Kterou část tedy rovnat na tu správnou bílou?
Abych to zamotal totálně tak ještě: Většina snímků vypadá lépe, když někam barevně utíkají, než když jsou vyvážené na bílou.
Pokud např. západ slunce vyvážíte ve světlech na bílou tak ztratí zcela tu kouzelnou atmosféru. Snímek utíkající do červena bude daleko působivější protože při západu slunce je světlo červené i ve skutečnosti.
Bílý květ focený v nízkém odpoledním slunci bude daleko lépe vypadat utíkající do žluta, nežli vyvážený na bílou. Atd....atd.
Myslím, že nejdůležitější než se pustím do úprav snímku je rozhodnout se co má snímek vyjadřovat a jaké parametry mám vlastně upravovat. To jsou ale věci, které získáte až mnohaletou praxí, jak píše p. Křesina. I když si koupíte např. knihu o úpravách snímků tak je to pouze manuál ovládání. V autoškole se také můžete naučit perfektně teorii, ale to z vás výborného řidiče neudělá.
Abych ale vše vrátil do normálu:
Kdo z nás ale tiskne veliké kalendáře či pořádá výstavy velkoformátových fotografií? Myslím, že pro naše účely zcela postačí přibližné vyvážení světel, šedé a stínů na snímku a není vůbec zapotřebí manipulace v jednotlivých barevných kanálech, či podobné již složitější úpravy. Shánění pravé šedé destičky bych také přenechal někomu jinému.
Je dobré si také říci, že dost často při úpravách snímků vše souvisí se vším. Např. při úpravách se dosti často stává, že se rozjíždí histogram a to co na původním neupraveném snímku přepálené nebylo tak se úpravami může ztratit.
Doufám, že se nebudete zlobit, že jsem se do debaty takhle přimíchal